Ajankohtaista

4.8.2022 | Blogi

Opas: näin valitset oikeanlaiset naulakkokalusteet oppimisympäristöön

Opas: näin valitset oikeanlaiset naulakkokalusteet oppimisympäristöön


Mistä kaikista ominaisuuksista koostuu kouluympäristöön sopiva naulakkokaluste? Millaisia haasteita asettavat erikokoiset eteistilat? Entä käyttäjien iät? Näihin sekä muihin tärkeisiin seikkoihin syvennymme tässä oppaassa.

 

1. Kartoita kohteesi tarve

Pohdi, millainen kohde sinulla on? Onko kohteessa jo olemassa olevia kalusteita, joiden rinnalle tarvitaan lisäkalusteita, vai onko kyseessä täysin uusi, rakenteilla oleva kohde, johon kaikki kalusteet tulevat uusina? Kuinka monta oppilasta käyttää kalusteita, eli millainen kapasiteetti tarvitaan takeille sekä kengille? Kapasiteetin määrittämisen lähtökohtana voi olla myös käytössä olevan tilan mitoitukset. Entä mitä tavaroita on missäkin tilassa tarve säilyttää? Näiden muutamien peruskysymysten jälkeen kokonaistarve on helppo hahmottaa.


2. Huomioi kalusteiden käyttäjät ja heille soveltuvat mitoitukset sekä ratkaisut

Oppimisympäristöt ovat viime vuosina kokeneet murroksen, kun rakennukset suurenevat pienistä lähikouluista suuriksi kampuksiksi ja palvelevat useamman eri ikä- ja kokoryhmän käyttäjiä. Koulurakennus saattaa pitää sisällään oppilaat aina ekaluokkalaisista lukiolaisiin ja tällöin kalusteratkaisuja tulee olla useita erilaisia. Varmistamalla, että tuotteet ovat käyttäjilleen sopivia, takaat niiden sujuvan käytön. Alakoululaisille naulakon tulee olla matalampi, jolloin ylettyminen on mahdollista ja vaivatonta. Yläkoululaisille puolestaan naulakon tulee olla korkeampi ja jykevämpi. Eri korkeusvaihtoehtoja on naulakoiden ohella myös kenkätelineissä, joita tuotteistossamme on yksitasoisesta penkkimallista aina kuusitasoiseen telineeseen asti.

Hankkimalla saman tuotesarjan tuotteita pystyt käyttämään osia ristiin ja muuntelemaan kalusteita eri käyttäjille soveltuvimmiksi. Annamme suosituksia käyttäjille soveltuvista ratkaisuista myös lisätarvikkeiden osalta, jotta lopputulos on paras mahdollinen. Esimerkiksi vaativiin kohteisiin suosittelemme aina valitsemaan takkikoukut metallisina.


3. Säästä kustannuksissa

Kun kalusteiden oikeanlainen malli, kapasiteetti ja mitoitukset ovat tiedossasi, voidaan ryhtyä pohtimaan sopivia ratkaisuja. Kalusteita sijoiteltaessa vierekkäin, kannattaa valita yksi perusosa, jonka jatkeeksi kiinnitetään edullisempia jatko-osia. Jatko-osia käyttämällä kokonaisuudesta tulee edullisempi. Lisäksi materiaali- ja värivalinnoilla pystytään vaikuttamaan tuotteiden hintatasoon ja lisätarvikkeiden avulla saadaan kustannustehokkaasti lisää säilytys- ja ripustustilaa.

Jatko-osien lisääminen ja tuotteiden täydentäminen saman sarjan osilla onnistuu tuotteisiin myös jälkikäteen, mikäli olemassa oleviin kalusteisiin tulee tarve lisätä kapasiteettia, tai niiden sijoittelua tilassa halutaan muuttaa. Tällöin kustannuksia saadaan jälleen edullisemmaksi.


4. Panosta laatuun ja kestävyyteen

Naulakoita ja kenkätelineitä käytetään pääsääntöisesti samaan aikaan, sillä ne ovat ensimmäisenä vastaanottamassa oppilaita sisäänkäyntien yhteydessä, välitunneille kiiruhdettaessa ja puolestaan viimeisinä koulusta pois lähdettäessä. Aulakalusteiden tulee olla laadukkaita, jotta ne kestävät kovaakin käyttöä. Laadukkuus tuo myös kustannustehokkuutta, sillä kalusteita ei tarvitse heti olla uusimassa. Monenan tuotteisiin on tarkoin valittu julkitilakäyttöön soveltuvat materiaalit ja komponentit.


5. Varmista turvallisuus

Vankat järjestelmänaulakkomme ovat erittäin tukevia, joten ne eivät huoju tai kaadu helposti. Naulakoiden kiinnittäminen lattiaan tai seinään tuo lisäturvallisuutta ja kiinnittämistä käytetään usein julkisissa tiloissa. Mikäli kiinnittäminen ei kuitenkaan ole mahdollista, esimerkiksi keskilattialle sijoitetuissa kalusteissa, joiden alapuolella menee lattialämmitys, suosituksenamme on valita aina syvempi naulakkomalli. Naulakoita tulisi olla isompi ryhmä, jolloin kokonaisuus on tukevampi ilman kiinnitystä.


6. Valitse yhdennäköinen ja visuaalinen kokonaisuus

Kuten meitä ihmisiä, myös oppimisympäristöjä on monenlaisia. Tästä syystä naulakkotarpeet ovat erilaisia. Tuotteiden yhdisteltävyys sekä yhdennäköisyys ovat tärkeitä seikkoja. Pieniin tiloihin kannattaa valita siroja, mutta kestäviä naulakkoratkaisuja, kun taas suuriin tiloihin voidaan sijoittaa vankkoja järjestelmänaulakoita. Lisäksi pienten naulakoiden avulla voidaan tuoda lisää naulakkokapasiteettia suuren järjestelmänaulakon rinnalle. Tuotteemme ovat suunniteltu tuomaan monipuolisia vaihtoehtoja sekä täydentämään toisiaan. Koska eteiskalusteilla luodaan jo sisään astuessa ensivaikutelma koko tilasta, on eheä kalustekokonaisuus erittäin tärkeää. Yhteensopivat tuotteet luovat visuaalisesti harmonisen ja viimeistellyn eteisen.


7. Muista kalusteiden oikeanlainen käyttö ja huoltotoimenpiteet

Tuotteiden käyttötarkoitusta oppimisympäristössä on hyvä painottaa etenkin käyttäjille. Kalusteille tehtävät säännölliset huolto- ja tarkastustoimenpiteet pidentävät kalusteen käyttöikää. Pyydämme tutustumaan kalusteiden hoito-ohjeisiin. Rikkoutuneen osan tilalle on saatavissa kattavasti varaosia. Voimme tarvittaessa tulla konsultoimaan kalusteiden käyttöön ja huoltoon liittyvissä asioissa.



8. Ota huomioon ajanmukaiset säilytystarpeet

Nykyaikaisten koulutilojen tulee tarjota tänä päivänä oppilaille enemmän säilytysvaihtoehtoja. Muun muassa oppilaslokerikot ovat yleistyneet kaiken tyyppisissä oppimisympäristöissä. Miltei jokaisella opiskelijalla on mukanaan vähintään oma älypuhelin ja lisäksi puhelimen rinnalla kulkee usein vielä tabletti tai läppäri. Kalusteen lukittavuus on noussut erittäin merkittäväksi ominaisuudeksi koulutilojen kalustuksissa. Älylaitteita halutaan ladata myös koulupäivän aikana ja sähköistetyt lokerikot ovat siihen täydellinen valinta, sillä jokaiseen lokeroon voidaan asentaa pistorasiat. Näiden seikkojen lisäksi on tärkeää huomioida oppilaslokerikkojen tarpeeksi suuri koko, sillä sinne tulee tarvittaessa mahtua muiden tavaroiden ohella mm. mopokypärä.
Reppunaulakot ovat oiva apu erityisesti silloin, kun tilassa ei ole oppilaille omia, nimikoituja istumapaikkoja tai pulpetteja. Mikäli lattiatilaa on niukasti, voidaan valita sirompi seinäkiinnitteinen reppunaulakko, kun taas isommassa tilassa voidaan käyttää jykevää, lattialla seisovaa reppunaulakkoa, jossa on mahdollisimman paljon säilytyskapasiteettia.


9. Muista myös mittatilaustuotteet

Koulutiloja kalustaessa vakiotuotteistosta ei aina välttämättä löydy sopivan mittaista ratkaisua. Tällöin erikoistuotteiden sekä mittatilauksena toteutettujen kalusteiden merkitys korostuu. Vakiomittaisten kalusteiden lisäksi me Monenalla pystymme tarjoamaan erikoisratkaisuja juuri sinun tarpeisiisi, kuten kapeampia ja korkeampia kalusteita sekä lisäosilla tai erikoismateriaaleilla valmistettuja tuotteita.

 

Toivottavasti oppaastamme on sinulle paljon apua. Mikäli jokin asia jäi askarruttamaan tai haluat tukea kalustevalintoihin, me autamme sinua valitsemaan oikeanlaiset kalusteet kaikkiin eteistiloihin!

 

Kirjoittaja: Markkinointiässä Tuulia

Kysy lisää

Kysy lisää

Tuulia Erola

Markkinointi ja myynnin tuki

Tuulia Erola

Ota yhteyttä:
+358 50 400 1276
tuulia.erola@summanen.fi